Voor werkgevers
Jouw favorieten
Je hebt nog geen favoriete vacatures of andere kansen toegevoegd aan jouw lijst. Bekijk de leerkansen of vacatures om ze toe te voegen.

Lars is vrachtwagenchauffeur. 'De afwisseling maakt dit zo'n leuk beroep.'

‘‘Het is het complete plaatje dat dit vak zo leuk maakt. Lekker rijden en regelmatig laden en lossen, waardoor je veel contact hebt met andere mensen. Voor mij is dit de ideale combi.’ Lars Steur (21) rijdt sinds september 2020 op de vrachtwagen. Hij haalde zijn grootrijbewijs en maakte de switch vanuit de evenementenbranche naar de transportsector.

Lars is een doener en niet van het thuiszitten. Toen zijn werk in de evenementenbranche door corona stil kwam te liggen, besloot hij een andere route te kiezen. Hij ging doen wat hem altijd al leuk had geleken: rijden op de vrachtwagen. Hij haalde zijn theorie-examen en regelde rijlessen voor het rijbewijs C. Hij slaagde in één keer.

 Ondertussen oriënteerde hij zich op de mogelijkheden binnen de transportbranche. ‘Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor bulktransport of het bevoorraden van horeca of winkels. Mij leek het leuk om langs meerdere adressen te gaan, waar je niet maar een paar minuten bent, maar meer tijd nodig hebt voor het laden en lossen. Dan heb je ook veel contacten en leuke gesprekken.’ Uiteindelijk koos Lars ervoor om te rijden voor Albert Heijn. ‘Er zijn meerdere vervoerders die de distributie voor AH verzorgen. Ik heb gekozen voor Simon Loos, omdat ik daar goede doorgroeimogelijkheden heb en de snelste doorstroom naar de grotere wagens.’ Hij solliciteerde en werd aangenomen. In september vorig jaar startte Lars op de bakwagen. ‘Dat is een kleiner model vrachtwagen.’

Geen stress

Dagelijks begint hij zijn werkdag in Zaandam. ‘In principe begin ik om 7 uur, maar dat kan variëren. Ik heb ook collega’s die liever later beginnen of ’s nachts rijden. Je kunt je voorkeuren aangeven. Ik vind eigenlijk alles wel prima, maar dit bevalt me goed.’ De planning van die dag krijgt hij gemaild en in zijn postbak. ‘Dan controleer ik de auto op schade en bijvoorbeeld de juiste bandenspanning, en ga ik inladen. Mijn werkgebied loopt van ongeveer Texel tot aan Leiden, Utrecht en Flevoland.’ Zijn ritten zijn meestal niet langer dan vijf kwartier. Dan lossen en door naar de volgende locatie. ‘De afwisseling maakt dit vak voor mij zo leuk. Lekker rijden op de auto, maar niet te lang. En ik spreek regelmatig mensen. Ik wil niet de hele dag alleen maar rijden. Dan zie of spreek je bijna niemand. Dat is niks voor mij.’ Inmiddels is Lars gestart met de volgende stap in zijn carrière. ‘Ik heb de eerste lessen gehad voor het rijbewijs CE. Daarmee mag ik met trailers rijden van ruim 16 meter. Dat lijkt me prachtig. Zenuwachtig ben ik daar niet voor. Misschien vreemd, maar ik heb nooit stress. Soms toeteren automobilisten die even moeten wachten als ik ga lossen, of ze maken gebaren, maar dat doet me niks. Ik maak me er niet druk om. Dat wordt niet anders als ik op een grote trailer ga rijden.’

Veel afwisseling

Afwisseling vindt Lars ook in zijn dagelijkse schema. ‘De planning is flexibel. Elke dag kan ik weer een andere route hebben. Dat hangt van de vraag af en hoe vol mijn auto is ingepland. Het leuke is dat ik natuurlijk wel regelmatig bij supermarkten kom waar ik al eerder ben geweest. Die mensen ken je en daar bouw je een leuke band mee op. Ik kan me er ’s morgens op verheugen om naar bepaalde adressen te gaan.’

Tienduizend stappen

Wie nog denkt dat vrachtwagenchauffeurs de hele dag alleen maar zitten, heeft een verkeerd beeld van het vak, benadrukt Lars. ‘Ik zet dagelijks meer dan tienduizend stappen! En als ik dat niet haal, ga ik ’s avonds nog een rondje lopen. Daarnaast ga ik een tot twee keer per week naar de sportschool, want ik wil mijn onderrug en schouders sterk houden en geen blessures oplopen.’ Noodzakelijk voor het werk is dat overigens niet, vertelt Lars. ‘Ik heb ook vrouwelijke collega’s die dit werk goed kunnen doen. Alles staat op wielen en je hebt er geen kracht voor nodig. Alleen misschien wat tips hoe je de karren het handigst kan verplaatsen.’


Nieuwe weghelden gezocht!

Lijkt het jou wel wat, op de vrachtwagen? In de transportsector is veel vraag naar vrachtwagenchauffeurs. Ook in de Kop kun je in deze branche je kansen pakken! Lars heeft zelf zijn rijopleiding betaald, maar je kunt ook kiezen voor bijvoorbeeld een baan als trailerchauffeur, waarbij je gegarandeerd slaagt en baangarantie krijgt! De twee grote logistieke dienstverleners in de Kop, AB Texel Group en het fusiebedrijf Peter Appel/Simon Loos bieden je volop kansen om je dromen waar te maken. Met veel vrijheid om de keuzes te maken die jij belangrijk vindt.

Zo word jij vrachtwagenchauffeur!

Je kunt jouw carrière in de transportwereld op verschillende manieren starten. Wil je net als Lars de vrijheid hebben om zelf te kiezen in welke sector en bij welk bedrijf je wilt werken, dan kun je zelf de rijopleiding regelen en gaan solliciteren. Een deel van de opleidingskosten is aftrekbaar van de belasting. Meer informatie daarover vind je op belastingdienst.nl.

Je kunt ook kiezen om je via een transportbedrijf te laten opleiden tot truckchauffeur in de sector die jou het meest aanspreekt. Bij AB Texel Group kun je een chauffeursopleiding volgen met subsidie van de Sector Transport en Logistiek (STL). Je solliciteert bij AB en geeft aan dat je de opleiding tot vrachtwagenchauffeur wilt volgen. Als er een klik is, word je aangemeld voor een testdag van de STL en wordt gekeken of je geschikt bent voor dit beroep. Als dat zo is, mag je starten met de opleiding. Je hoeft maar een klein deel van de kosten zelf te betalen en krijgt een contract van minimaal een jaar.

Simon Loos leidt ook zelf nieuwe truckchauffeurs op. Het bedrijf heeft een eigen Les met Loos-opleidingstraject waarvoor je je kunt aanmelden. Opleidingskandidaten krijgen een driedubbele garantie: slagingsgarantie voor rijbewijs C+E voor een vast bedrag, je komt direct in dienst als je start met de opleiding en je bent verzekerd van een baan bij Simon Loos als trailerchauffeur.

Wil je je alvast oriënteren of een beetje inlezen? De websites van genoemde bedrijven bieden je veel informatie. Handig is ook de Begrippenlijst wegtransport en logistiek van het CBS.

Over de grote logistieke dienstverleners in de Kop

Sinds 1 januari 2021 zijn de transportbedrijven Peter Appel en Simon Loos gefuseerd. Het fusiebedrijf gaat verder onder de naam Simon Loos. Beide ondernemingen waren ongeveer even groot, zodat nu een bedrijf is ontstaan met zo’n 3000 medewerkers en 1400 voertuigen en ongeveer 60 standplaatsen. Simon Loos behoort tot de top 20 van logistieke dienstverleners in Nederland en is gespecialiseerd in foodretail en foodservice. Het marktaandeel supermarktbevoorrading van Simon Loos is ongeveer 30 procent.

Ook AB Texel Group is een grote speler, vooral in de agri- en foodsector. Het bedrijf heeft vestigingen op diverse locaties, 1500 chauffeurs op de weg met 1250 trucks en 2000 trailers. Beide bedrijven hebben een modern wagenpark met A-merken, voorzien van boordcomputers en per divisie afgestemd op het vervoer van specifieke producten.

Benieuwd naar alle kansen in de Kop? Bekijk de KansenKaart
Op zoek naar meer studenten? Of goed personeel? Op Kop helpt.
Met een gratis profiel weet je zeker dat jouw organisatie gezien wordt.
Maak gratis een profiel aan
Op Kop is helaas niet geoptimaliseerd voor Internet Explorer
Dit is de browser waarmee je deze website bezoekt. Dit kan er toe leiden dat de website niet helemaal naar behoren werkt. We adviseren je daarom om een andere browser zoals Chrome of Firefox te gebruiken.