Voor werkgevers
Jouw favorieten
Je hebt nog geen favoriete vacatures of andere kansen toegevoegd aan jouw lijst. Bekijk de leerkansen of vacatures om ze toe te voegen.

De Kampanje. Een anders-dan-anders theater

SSchouwburg de Kampanje in Den Helder is de cultuurtempel van de Kop van Noord-Holland. Bezoekers van Texel tot en met Hollands Kroon gaan ernaartoe voor al hun theaterbehoeften, maar ook voor evenementen en sta-concerten. En niet alleen cultuursnuivers komen er met plezier. Artiesten uit heel Nederland doen graag de Noordkop aan voor een optreden in De Kampanje.

“De Kampanje is geen alledaags theater”, vertelt Kim Smit, programmeur en eventmanager. “Kijk alleen al naar het prachtige terrein. Wie heeft er nou zo’n karakteristieke kraan voor de deur?” De Kampanje is gelegen op de voormalige Rijkswerf van Den Helder: Willemsoord. Een gebied met musea, horeca en bedrijven. De stijl van het terrein is overeind gebleven in de architectuur van de schouwburg. Kim: “Ons vorige theater was 50 jaar oud toen ons gevraagd werd of we één van de grote panden op Willemsoord in gebruik wilden nemen. De gemeente zocht een goede bestemming en wij waren nodig toe aan vernieuwing. Perfecte timing dus.” De schouwburg combineert moderne architectuur met de oorspronkelijke bouw en won daarmee in het eerste jaar de Arie Kepler architectuurprijs. Kim: “Daarnaast werden we tweede bij het meest gastvrije theater van Nederland, een wedstrijd uitgeschreven door de ANWB. Daar ging het om publieksstemmen. Ook een erg mooie waardering voor een industrieel vormgegeven theater zonder rode pluche. Echt een anders-dan-anders-theater, dat horen we ook altijd van artiesten.”

En wanneer dat theater zich bevindt op een terrein dat meer biedt, zit je helemaal goed. “We hebben restaurants en cafés op Willemsoord. Je kunt voor de voorstelling wat eten en achteraf wat drinken. Zeker na concerten zitten de kroegen hier helemaal vol.”

Een andere wereld

De Kampanje programmeert zo breed mogelijk. Kim: “Een theater levert een belangrijke maatschappelijke bijdrage en daar ligt dan ook onze opdracht vanuit de gemeente. Minima, senioren, scholieren... We kijken naar alle doelgroepen. En de een komt voor een pretpakket, de ander voor de opera.” Daarbij is ook gedacht aan de regio-genoten van ‘de overkant’. “We hebben tien voorstellingen per jaar, speciaal voor de inwoners van Texel. Er gaat een extra boot na afloop van de voorstelling.” En de schouwburg houdt niet op bij de karakteristieke bakstenen muren. “We programmeren voorstellingen en evenementen in de stad en de stadshal, zoals GameDay. In het openluchttheater van de Helderse Vallei hebben we een apart programma en in het Timorpark zetten we gratis concerten en het festival Zomerdromen neer.”

Een uitje naar het theater haalt mensen even uit het dagelijkse en brengt ze naar een andere wereld, vertelt Kim. “Uit onderzoek is gebleken dat mensen een stad mét een theater aantrekkelijker vinden als plek om je te vestigen dan een stad zonder. Het biedt ontspanning en plezier en kan zelfs fungeren als medicijn tegen depressiviteit.” En als het aan De Kampanje ligt zit dat in meer dan alleen een goede voorstelling. Kim: “Van het moment dat je je kaartje koopt tot het moment dat je het theater verlaat en alles wat ertussen zit. We zorgen graag dat alles klopt.”

Op zoek naar meer studenten? Of goed personeel? Op Kop helpt.
Met een gratis profiel weet je zeker dat jouw organisatie gezien wordt.
Maak gratis een profiel aan