Overzicht
Drie ijzersterke techbedrijven in de Noordkop
22 december 2022
Yanaika Zomer

De 3D Profilers van HGG

3D Profileren maakt het mogelijk driedimensionale vormen in metalen buizen, balken en andere profielen te snijden. Dat zorgt dat verbindingen precies in elkaar passen en daardoor heel sterk gelast kunnen worden. HGG uit Wieringerwerf is dé specialist op dit gebied en profileert voor staalbouwers over de hele wereld. Directeur Jack Kistemaker vertelt: “Tussen de tekentafel en het uiteindelijke moment van lassen is alles geautomatiseerd, waardoor de afwijkingen minimaal zijn. Dat scheelt een staalbouwer al gauw 10%  aan lasuren en dus ook een hele hoop kosten”

Het werk van HGG duikt overal ter wereld op. In de meeste supertankers bijvoorbeeld, maar ook in achtbanen, het Wembley-stadion en in het herstelde AZ-stadion. HGG bedenkt de machines om dit soort werken te bouwen en levert de software. Daarmee zijn ze een unieke speler in de markt. De productie van de machines gebeurt waar nodig. “Wij produceren met ons hoofd”, vertelt Jack. “We leveren de kennis vanuit de Noordkop en zorgen dat het zware staal, op de plaats van bestemming wordt geproduceerd. Dan hoef je ook niet te verschepen.”

Op afstand de meest innovatieve

HGG heeft zich gespecialiseerd in remote installatieteams. Teams die op grote afstand kunnen installeren door gebruik te maken van camera’s. Een innovatie die al in het vooruitzicht lag, maar door corona in een stroomversnelling kwam. Jack: “Ik zeg altijd maar: onder druk wordt alles vloeibaar. We moesten ons zo snel als mogelijk aanpassen aan de nieuwe situatie. Nu kunnen onze mensen vanaf hier aan het werk op een heel andere plek in de wereld. Het is onze meest ingrijpende innovatie ooit.”

HGG denkt altijd vooruit. Jack: “Door steeds te innoveren kunnen we medewerkers toekomst bieden. Blijven zorgen dat ze nodig zijn en niet alleen om storingen te verhelpen. Dan gaan ze ergens anders kijken.” Ontwikkeling wordt daarnaast gestimuleerd door samen te werken met opleidingen. “De leerlingen die werkervaring opdoen bij HGG zijn de technici van de toekomst”, zegt Jack. “Niet alleen voor ons, maar voor de gehele industrie. Zij gaan zorgen voor de volgende innovaties.”

De robotica van Tebulo

Ook bij Tebulo Industrial Robotics in Warmenhuizen staat innovatie voorop. Het bedrijf ontwikkelt en produceert robotica voor onder meer de staalindustrie, de bouw en toepassingen voor duurzame energie. Het uitgangspunt is vernuftige systemen ontwikkelen die hun klanten helpen hun productie efficiënter en veiliger te maken, op te schalen en/of te versnellen. Zo zullen robots steeds meer onderdeel gaan worden van de woningbouw en kan de productie van windmolens veel sneller met een paar extra sterke armen in de productie. Managing director Rob Beentjes vertelt: “Wij proberen de vraagstukken van onze klanten op te lossen met robotica. Dat is een leuke uitdaging, want elke vraag is anders en soms is het echt een enorme puzzel.” Het is dan ook niet voor niks dat Tebulo voor de Belastingdienst onder de zogenaamde Innovatie Box regeling valt. Rob: “Onze robots zijn geen warme broodjes. Steeds iets nieuws ontwikkelen brengt enorme risico’s met zich mee. De Nederlandse overheid erkent die risico’s en stimuleert innovatie door het te belonen.”

Over het algemeen wordt robotica ingezet voor werk dat valt onder een van de vier D’s: Dirty, Difficult, Dangerous en Dull. Vies, Moeilijk, Gevaarlijk en Saai dus. Rob: “Voorheen werd robotica gezien als een bedreiging voor bepaalde functies, maar de markt is er nu klaar voor. Een van de oplossingen in de categorie ‘dangerous’ is bijvoorbeeld een machine die codes op staalrollen print.” Hij legt uit: “Staalrollen worden overal gebruikt. Metaal zit nou eenmaal overal in. Of je nu in de auto-industrie werkt, bij HGG of bij Tata Steel, je komt ze overal tegen. Die rollen worden allemaal gecodeerd, maar ze zijn al gauw zo’n 600 graden. Daar wil je niet te dichtbij staan. Wij maken dus zogenaamde coil markers die dat wel kunnen.”

Denkers en bouwers

De robots van Tebulo Industrial Robotics worden over de hele wereld gebruikt. Rob: “80 tot 90 procent van onze productie is voor het buitenland. De kennis zit in Warmenhuizen. We hebben een sterk team van engineers, onder andere op het gebied van software, mechanica en elektronica  en ‘vision’. Robots hebben steeds vaker ‘ogen’ in de vorm van camera’s en sensoren. Assemblage vindt plaats in Warmenhuizen en voor de Chinese markt ook deels in China.

Voorheen gingen we daar vaak naartoe, maar door corona werden ook wij gedwongen op afstand te werken. De technische mogelijkheid tot remote access lag al even te wachten, maar in China zagen ze liever dat we gewoon langs kwamen. Nu blijkt dat het best goed werkt.”

Tebulo is altijd op zoek naar nieuwe mensen. Rob: “Zowel in engineering als in assemblage en onderhoud. We hebben ook altijd mbo-, hbo en TU-studenten in huis die bij ons afstuderen en zijn een erkend leerbedrijf.” Hij onderschrijft de innovatie-gedachte van Jack Kistemaker. Studenten van nu zijn de innovators van morgen. Rob: “Het is je maatschappelijke plicht op te leiden, vind ik. Behalve aan studenten bieden we binnen de Tebulo Academy dan ook opleidingsmogelijkheden aan eigen werknemers.” 

De lichtgewicht containers van Tankwell

En dan hebben we CPT Tankwell nog. Marktleider in lichtgewicht composiet containers voor bulkvloeistoffen. Denk aan alles tussen voedingsmiddelen en gevaarlijke stoffen. Met hun composiet tankcontainers hebben ze de wereld van de stalen tankcontainers op z’n kop gezet. Erik van Velzen, productieleider bij Tankwell, vertelt: “In de transportwereld draait alles om gewicht. Kilo’s zijn kosten. Daarom hebben vrachtwagens die binnen Europa rijden vaak geen slaapcabines. En die flitsende magnesium velgen, die zijn niet omdat de chauffeur ze nou zo blits vindt. Dat is allemaal reductie van gewicht. Onze tankers van composiet zijn maar liefst 40% lichter dan de gebruikelijke stalen varianten. Dat betekent dat verladers 5% méér vracht kunnen meenemen én het leidt tot 5% minder Co2 uitstoot. Steeds vaker eisen producenten van hun transportpartners dat ze op milieugebied een inspanning leveren. Ze kunnen niet expliciet vragen om een Tankwell container, maar mede daardoor komen veel klanten wel bij ons terecht.”

Wereldwijd vanuit Wieringerwerf

Lichtere tanks betekent ook meer vracht tegen dezelfde kosten. Erik: “De verhouding is 19 ritten met een Tankwell tank tegenover 20 in een conventionele stalen tank. En dat werkt door in de hele logistieke keten. Niet alleen in het aantal ritten, trucks en chauffeurs, maar ook de administratieve last en laad-en losmomenten.”

De composiet tankcontainers zijn bedacht, ontwikkeld en gepatenteerd vanuit Wieringerwerf. Erik: “Vanuit een klein bedrijf in de Noordkop zijn we wereldwijd de enige die deze tankcontainers succesvol commercieel vermarkten. Composiet is op zich geen nieuw materiaal. Elke boer heeft wel een silo van composiet. Maar bij Tankwell kunnen we er een drukvat van maken, een beetje zoals de lichtgewicht gasflessen voor op de camping. Hoe we dat precies doen is natuurlijk het geheim van de smid.”

Voor wie graag een tipje van de sluier wil, deze bedrijfsfilm laat het een en ander zien:

4d34e8b263

Groeien

Ook Tankwell is altijd op zoek naar stagiaires en nieuwe medewerkers. Met name op de productievloer. Erik: “Mensen waar een goede kop op zit, die betrouwbaar zijn en vooral ook erg handig. Een diploma is natuurlijk een pré, maar niet noodzakelijk. Bijna niemand die hier binnenkomt weet iets van composiet, dat komt vanzelf. Het is veel belangrijker dat je de handigheid hebt, een prettige persoonlijkheid bent en natuurlijk veel wil leren. Dan kun je hier groeien. Juist door dat soort mensen groeit Tankwell ook.”