Overzicht
Gerard: een doener, met een passie voor water
22 december 2022
Mariëlle Dekker

De zorg voor veilige dijken, droge voeten en schoon water

Al dertig jaar werkt Gerard bij het HHNK. Eerst als monteur, later als teamleider technische dienst. Toen de mogelijkheid kwam om coördinator ‘leren en ontwikkelen’ te worden, heeft hij deze kans met beide handen aangegrepen. “Ik wil onze kennis verspreiden, laten zien hoe het HHNK werkt en wat we doen voor de maatschappij. Veel mensen, en vooral jongeren, hebben daar geen beeld bij. Terwijl het HHNK dagelijks zorgt voor veilige dijken, droge voeten, voldoende en schoon water.”

Al zijn inspanningen werpen zijn vruchten af. Waar er twee jaar terug nog maar enkele stagiaires per jaar aanwezig waren bij de afdeling waterketen, zijn er in 2019 totaal twintig stagiaires geweest. Van vmbo'ers tot aan WO'ers. 

“Ja, mijn collega’s moesten ook wel even wennen aan al die stagiaires”, lacht Gerard. “Ondertussen zijn ze zelf ook enthousiast en vinden ze het heel tof om kennis over te dragen.”

Gerard vindt het belangrijk dat een stage bij het HHNK als leuk en leerzaam wordt ervaren. “Het mooiste compliment van een stagiair is eigenlijk wanneer ze, als er plek is, na hun stage in dienst komen bij het HHNK. Dan weet ik zeker dat we op de goede weg zijn!"

Lesgeven is een belangrijke taak

Om zijn enthousiasme en kennis nog beter over te brengen, is Gerard dit jaar gestart met de opleiding tot hybride docent aan de Hogeschool van Amsterdam.  

Alleen ga je sneller, samen kom je verder 

“Het is belangrijk dat onderwijs en bedrijven elkaar opzoeken. In het onderwijs is niet altijd de nieuwste kennis aanwezig en bedrijven zitten te springen om jonge mensen. Alleen ga je sneller, samen kom je verder.” Ook merkt hij dat er een verandering gaande is in het onderwijs: “Wanneer je vroeger les gaf, ging het vooral om de vragen ‘Hoe wordt het afvalwater gezuiverd en hoe houden we drogen voeten?' Nu gaat het ook om de vraag welke functies er zijn binnen een waterschap.” Een goede verandering, vindt Gerard. “Water bindt op zoveel vlakken. Op het gebied van techniek, natuur en maatschappij, overal is water. De functies binnen het HHNK zijn dan ook heel uiteenlopend en het is goed om dat over te brengen. Daarnaast zijn de mogelijkheden binnen het HHNK goed. Je kunt er leren, je vakinhoudelijk verder ontwikkelen of juist groeien naar een andere functie.”

Verbinding met scholen, gemeenten en andere bedrijven

Om de kloof tussen de praktijk en het onderwijs te dichten, worden nu steeds vaker technieklessen gegeven gericht op de praktijk van een waterschap. Materialen zoals oude pompen en elektrische schakelkasten die bij het HHNK niet meer gebruikt worden, krijgen een tweede leven en kunnen zo nog van dienst zijn tijdens de technieklessen. Hoe meer praktijkvoorbeelden er in de klas worden behandeld, hoe beter het beeld van de leerlingen is over werken in de techniek bij een waterschap.

Niet alleen met scholen zoekt het HHNK de verbinding, ook met gemeenten en andere waterbedrijven. “Het is zonde wanneer iedereen voor zichzelf het wiel uitvindt, terwijl we samen zoveel meer kennis en kunde in huis hebben”, aldus Gerard.

Hij denkt mee met de jeugd, zorgt ervoor dat er vlogs worden gemaakt, maakt tijd voor stage-doe-dagen en is actief op zoek naar aansluiting van de opleiding met het bedrijf. Gerard is vast van plan zijn missie te laten slagen en doet dat vol enthousiasme. "We zijn altijd op zoek naar doeners met een passie voor water. Het HHNK is een prachtig bedrijf om te werken!”