Overzicht
'In de schoonmaak help je een hotel aan het perfecte visitekaartje'
22 december 2022
Horeca Magazine

'Een werkdag begint voor mij om negen uur. Dan bekijk ik samen met mijn collega’s de lijsten waarop we kunnen zien welke kamers schoongemaakt moeten worden en beslissen we wie wat oppakt. Tegen de tijd dat nieuwe gasten inchecken, willen we grotendeels klaar zijn met ons werk. Dan moeten de gangen weer opgeruimd en rustig zijn, onze stofzuigers en het vieze beddengoed weer uit zicht.

Ja, ik ben een behoorlijke perfectionist, haha. Ieder mens maakt wel eens een foutje, ik dus ook, maar dat accepteren en loslaten vind ik een hele uitdaging. Ik leg de lat hoog. En dat hoort ook zo.'

'Het Boutique Hotel is echt prachtig, we besteden daar met het personeel veel aandacht aan de ervaring van de bezoeker. Zo ligt er voor iedereen een kleine verrassing op de kamer bij binnenkomst. Als je bezoekers tegenkomt, is het netjes om even contact te maken. Niet te lang, maar gewoon, even informeren. Alles naar wens? Heeft u lekker geslapen? Staat er vandaag nog iets leuks op de planning?

Elk jaar mogen werknemers één keer als gasten gebruik maken van het hotel. Dan worden we met alle egards ontvangen. We krijgen een luxe kamer waar we met het gezin slapen. We mogen gebruikmaken van het diner en ontbijt, de wellnessfaciliteiten. Ontzettend leuk, vind ik dat. Bijzonder en warm. Je voelt je dan echt onderdeel van het team. Gewaardeerd. En dat is niet vanzelfsprekend. De eigenaresse van het Boutique Hotel, Marianne Langeveld, is wat dat betreft echt inspirerend.'

Marianne introduceerde bijvoorbeeld ook het ‘Top en Tip’ programma. Dan voer je één op één gesprekken met een collega en daarin geef je elkaar eerst een compliment en daarna een tip. Altijd constructief en leerzaam. In ons hotel wordt elke stem gehoord en serieus genomen, ook die van de schoonmaker. Ik doe dit werk al bijna tweeëntwintig jaar, waarvan de laatste vier jaar hier. Dat zegt genoeg, denk ik. Een tevreden gast, een mooie dag met collega’s, een lief bedankje in het gastenboek: werken in het hotelwezen is nooit saai en heel dankbaar.’