Overzicht
'In het theater is tijd belangrijk'
22 december 2022
Horeca Magazine

Ze vervolgt: 'Als gasten om zes uur in het restaurant arriveren en om acht uur in de zaal willen zitten, moet alles in het restaurant dus goed verlopen; het laatste kopje koffie op precies het goede moment uitgeserveerd worden. Dat vraagt om een zorgvuldige voorbereiding en organisatie. Hoeveel mensen hebben kaartjes gekocht voor een programma en hoeveel van die gasten verwachten we in het restaurant?'

Als manager is het onder anderen mijn verantwoordelijkheid om dit soort processen goed in te richten. Achter de schermen zijn mijn werkzaamheden heel divers. Ik check elke maand de cijfers, kijk hoe we efficiënter kunnen werken, vergelijk inkoopprijzen met elkaar en ga bijvoorbeeld op zoek naar goede bedrijfskleding. Ik organiseer alles wat vanuit De Kampanje nodig is voor bruiloften, feesten en partijen en bedenk samen met het team wat we zelf aan evenementen kunnen organiseren rondom bijzondere feestdagen

Werken in de horeca betekent handen uit de mouwen

En dan zijn er natuurlijk mijn verantwoordelijkheden vóór de schermen; ik sta met mijn team in de bediening. Ik neem bestellingen op, ik maak bestellingen klaar en ik serveer ze uit. Ondertussen stuur ik onze mensen aan en hou ik toezicht op het geheel; loopt alles? Zijn de tafels netjes? Staan er nog ergens lege glazen die opgeruimd kunnen worden? Werken in de horeca betekent handen uit de mouwen. Wij zijn zeven dagen per week open en ontvangen drie verschillende soorten gasten. Naast de theaterbezoeker, voor wie planning dus heel belangrijk is, komen er ook lokale bezoekers zonder haast en vanaf de lente ook toeristen.

Wil je in de horeca succesvol zijn moet je sociaal vaardig zijn

Je kunt wel merken dat Den Helder in de lift zit. Het toerisme intensiveert en waar we voorheen vooral Duitsers en gasten uit eigen land op bezoek kregen, komen er nu steeds vaker ook Fransen en Italianen. Dat maakt ons werk nóg leuker, al die verschillende mensen door elkaar. Het is een mooie uitdaging om het al die mensen naar de zin te maken. Als je in de horeca succesvol wil zijn is het dus heel belangrijk dat je sociaal vaardig bent. Dat je goed aanvoelt welke bezoeker een beetje met rust gelaten wil worden en welke juist behoefte heeft aan een praatje en extra aandacht. Als je van hard werken houdt, graag de handen uit de mouwen steekt en flexibel bent, dan is een loopbaan in de horeca echt de moeite waard. Iedereen die komt wil ontspannen en genieten, dus het is een heerlijk positieve omgeving waarin je nooit aan vervelen toekomt.’