Voor werkgevers
Jouw favorieten
Je hebt nog geen favoriete vacatures of andere kansen toegevoegd aan jouw lijst. Bekijk de leerkansen of vacatures om ze toe te voegen.

Internationale bedrijven worden zenuwachtig van innovatie uit Wieringerwerf

Hoge brandstofprijzen, een tekort aan chauffeurs en een behoefte om steeds milieuvriendelijker te werken: de transportsector kent een aantal fikse uitdagingen. In Wieringerwerf hebben ze een innovatieve oplossing gevonden die wereldwijd de aandacht trekt: tankcontainers van composiet.
Onze tankcontainers zijn tot 40 procent lichter

"Composiet heeft een groot voordeel: het is sterk en licht van gewicht," vertelt Casper Willems, directeur van Composite Production Technology (CPT) uit Wieringerwerf.

“Tankcontainers hebben van oudsher een tank van staal. Gewicht speelt een grote rol in het containervervoer. Een vrachtwagencombinatie mag op de weg in Nederland bijvoorbeeld maximaal 44 ton wegen. Dus hoe lichter de tankcontainer zelf is, hoe meer inhoud per keer een chauffeur kan meenemen en hoe minder ritten er nodig zijn. Wij hebben een techniek ontwikkeld om tankcontainers te bouwen met een tank van composiet. Onze tankcontainers zijn tot 40 procent lichter dan de conventionele stalen varianten. We hebben berekend dat dat leidt tot een CO2-besparing van 5 tot 10 procent, 5 procent minder ritten voor transporteurs en dus ook minder brandstofkosten en inzet van chauffeurs.’’

Bulkvervoer van vloeistoffen

De containers van CPT worden op de markt gebracht onder de merknaam Tankwell, legt Willems uit. “Ze zijn specifiek voor het bulkvervoer van vloeistoffen. Dat varieert van gevaarlijke en niet gevaarlijke chemicaliën tot aan grondstoffen en voedingsmiddelen. Er rijden inmiddels zo’n 600 van deze Tankwell tanks rond op de internationale (spoor)wegen. Eén container maken duurt een aantal weken. Het begint met het wikkelen van de tank om de mal. Vervolgens bouwen we de container rondom de tank op, brengen we de composiet onderdelen aan, verbinden de tank aan het frame en bevestigen we onderdelen als veiligheidsventielen en kranen. Tot slot doen we verschillende druktesten en wordt de container gecontroleerd door een externe keurmeester. Pas dan mag hij de weg, het spoor of water op.”

Wereldwijde verbazing

CPT is de enige in de wereld die tanks van deze omvang in een stap kan produceren, vertelt Willems trots. “Dat zorgt ervoor dat onze tanks de lichtste in de wereld zijn. Grote internationale bedrijven, met name uit China, zijn heel nieuwsgierig wat we aan het doen zijn. Ik vind het mooi dat we met een relatief kleine groep mensen, die onderling heel goed samenwerken, zoiets innovatiefs en creatiefs hebben weten te verzinnen dat bedrijven over de hele wereld er zenuwachtig van worden."

"Ons volgende doel is om de marktacceptatie van ons product te vergroten. Veel transporteurs zijn terughoudend met het toepassen van innovatieve technologie. Ze hebben tijd nodig om de voordelen van composiet te ontdekken. Onbekend maakt onbemind. Daar moeten we aan werken. Onze ambitie is te groeien naar de productie van 500 tot 600 tanks per jaar, waar we er nu 100 per jaar maken.”

Serie nieuwe innovaties

De afgelopen tijd heeft CPT gewerkt aan een hele serie vernieuwingen en innovaties, laat Willems zien. “We hebben ons basisconcept verder uitgebreid, zodat onze containers nog breder inzetbaar zijn. Daarvoor hebben we een aantal ontwikkelingen in gang gezet. Een daarvan is dat we nu ook kleinere tankcontainers maken, die voldoen aan de standaard ISO afmetingen. Die standaardisering is er, zodat containers op elkaar gestapeld kunnen worden op een schip of trein bijvoorbeeld. Daarnaast hebben we een serie tanks ontwikkeld die specifiek geschikt zijn voor zoutzuur, een zeer agressieve vloeistof.”

Klotsschotten

Een derde nieuwe introductie zijn containers met zogeheten ‘klotsschotten’. “Als een tank niet helemaal vol zit, dan kan de vloeistof tijdens het rijden gaan klotsen. Dat is gevaarlijk, zeker als de chauffeur plotseling moet remmen. Er komen dan enorme krachten op de container te staan. Om dat klotsen van de vloeistof tegen te gaan, worden er in de tanks schotten gebouwd. In staal bestaat dat al, maar wij hebben nu van composiet een vergelijkbare constructie ontwikkeld, zodat tanks die niet helemaal vol zijn toch op een veilige manier gebruikt kunnen worden.”

Golfenergie op zee

De technologie van CPT om grote tanks uit één deel te maken, blijkt bovendien voor andere producten toepasbaar. Zo werd Willems benaderd door het Zweedse bedrijf CorPower. Zij ontwikkelen een innovatie om energie op te wekken uit de golven op zee. “Daarvoor maken ze grote dobbers van vezel versterkt kunststof. Voor productie van de dobbers wordt een productie technologie toegepast, die gebaseerd is op onze mal-technologie. Ook voor zulke initiatieven stellen we onze kennis en expertise graag beschikbaar.”

Patent op schoonmaakmethode

Achter alle ontwikkelingen die CPT oppakt, zit de drijfveer om het milieu beter te maken, vertelt Willems. “Dat geldt niet alleen voor onze lichtgewicht tankcontainers zelf, maar ook voor het gebruik daarvan. Zo worden er bijvoorbeeld in tankcontainers gigantische hoeveelheden van een grondstof voor PUR schuimen vervoerd. Die stof wordt onder andere gebruikt voor de productie van isolatiemateriaal en matrassen. De tanks die dit middel vervoeren, raken vervuild en worden een keer in de twee jaar gereinigd met extreem hoge drukken of zware chemicaliën. Dat kost zeer veel energie en levert chemisch afval op. Voor onze composiet containers hebben wij een milieuvriendelijkere schoonmaakmethode ontwikkeld. Bij deze nieuwe methode wordt de tank met veel minder water, energie en chemicaliën toch goed schoon. Mensen uit de industrie zijn verbaasd dat we dit voor elkaar hebben gekregen. We zitten in de laatste testfase en zijn in gesprek met een aantal partijen die deze methode willen gaan toepassen. Onze patentaanvraag loopt. In de loop van volgend jaar verwachten we het te introduceren.”

Composietcluster

Al vanaf het begin is CPT aangesloten bij het ‘Open Innovatie Alliantie Groot Composiet, een samenwerking tussen het mkb en instellingen uit de composietsector in Noord-Holland. “Het composietcluster is voor ons een waardevolle aanvulling. Aangezien we een relatief klein bedrijf zijn, maken we graag gebruik van de expertise van anderen. Dat geldt andersom net zo. We staan altijd open voor bedrijven die vragen hebben en die denken dat onze technologie iets voor hen kan betekenen.’’ Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord is de penvoerder van het EFRO project Valorisatie Hightech sector Composiet NH. Ook daar is Willems blij mee. ,,Aan de subsidies die het cluster ontvangt vanuit het Europees Fonds Regionale Ontwikkeling en de Provincie NH, zit een complexe administratie vast. Het is prettig dat NHN dat voor ons faciliteert. Daarnaast zorgen ze voor een actievere verbinding tussen de verschillende partijen. Dat is eveneens heel nuttig. Zo is laatst Ilse Zaal, gedeputeerde van de provincie Noord-Holland, bij ons op bezoek geweest om een beeld te krijgen van de innovaties in de regio. Het is mooi om te kunnen laten zien wat we hier presteren.”

Ontwikkelingsbedrijf NHN, voor ondernemers die vooruit willen en willen groeien. ONHN is in de regio een vast aanspreekpunt voor alle zaken die met ontwikkeling van de regio te maken hebben. Ze weten wat er speelt en brengen ondernemers, onderzoekers, investeerders en overheden samen. ONHN heeft drie kernactiviteiten: ondernemers helpen bij hun investeringen in de regio, nieuwe bedrijven aantrekken door in te zetten op marketing en acquisitie en bijdragen aan een verdere verbetering van het vestigingsklimaat.
Benieuwd naar alle kansen in de Kop? Bekijk de KansenKaart
Op zoek naar meer studenten? Of goed personeel? Op Kop helpt.
Met een gratis profiel weet je zeker dat jouw organisatie gezien wordt.
Maak gratis een profiel aan
Op Kop is helaas niet geoptimaliseerd voor Internet Explorer
Dit is de browser waarmee je deze website bezoekt. Dit kan er toe leiden dat de website niet helemaal naar behoren werkt. We adviseren je daarom om een andere browser zoals Chrome of Firefox te gebruiken.