Onze tankcontainers zijn tot 40 procent lichter
"Composiet heeft een groot voordeel: het is sterk en licht van gewicht," vertelt Casper Willems, directeur van Composite Production Technology (CPT) uit Wieringerwerf.
“Tankcontainers hebben van oudsher een tank van staal. Gewicht speelt een grote rol in het containervervoer. Een vrachtwagencombinatie mag op de weg in Nederland bijvoorbeeld maximaal 44 ton wegen. Dus hoe lichter de tankcontainer zelf is, hoe meer inhoud per keer een chauffeur kan meenemen en hoe minder ritten er nodig zijn. Wij hebben een techniek ontwikkeld om tankcontainers te bouwen met een tank van composiet. Onze tankcontainers zijn tot 40 procent lichter dan de conventionele stalen varianten. We hebben berekend dat dat leidt tot een CO2-besparing van 5 tot 10 procent, 5 procent minder ritten voor transporteurs en dus ook minder brandstofkosten en inzet van chauffeurs.’’
Bulkvervoer van vloeistoffen
De containers van CPT worden op de markt gebracht onder de merknaam Tankwell, legt Willems uit. “Ze zijn specifiek voor het bulkvervoer van vloeistoffen. Dat varieert van gevaarlijke en niet gevaarlijke chemicaliën tot aan grondstoffen en voedingsmiddelen. Er rijden inmiddels zo’n 600 van deze Tankwell tanks rond op de internationale (spoor)wegen. Eén container maken duurt een aantal weken. Het begint met het wikkelen van de tank om de mal. Vervolgens bouwen we de container rondom de tank op, brengen we de composiet onderdelen aan, verbinden de tank aan het frame en bevestigen we onderdelen als veiligheidsventielen en kranen. Tot slot doen we verschillende druktesten en wordt de container gecontroleerd door een externe keurmeester. Pas dan mag hij de weg, het spoor of water op.”