Overzicht
Join the Movement, of toch niet?
22 december 2022
Cyril Kraak

Verleiden naar techniek

In 2016 ben ik door de marine uitgeleend aan de vier Kop gemeenten om de techniek sector in de regio te helpen promoten. De marine had al veel technische vacatures en meende die beter te kunnen vullen wanneer de regio wordt gezien als aantrekkelijke omgeving om te wonen, werken, leren en recreëren. De opdracht die ik toen van Commandant Zeestrijdkrachten generaal Verkerk meekreeg was: ‘Doe het anders dan dat we het al doen.’ In zijn beleving was er al volop aandacht voor de sector, maar hij voorzag dat de vraag naar technisch geschoold personeel substantieel zou groeien. Om aan die extra vraag te voldoen moeten we ook mensen zonder initiële affiniteit met techniek gaan verleiden voor dit werkveld te kiezen. 

Evenementen helpen daarbij. Voor bezoekers creëren we een aantrekkelijke omgeving en een toffe beleving in combinatie met techniek en samen met technische werkgevers. Deze herinnering lijdt tot een positieve associatie met de sector en nodigt potentiële werknemers uit om bewust te onderzoeken of zij binnen die sector ook hun eigen toekomst zien. Dit is het abc’tje van marketing dat Red Bull tot een kunst heeft verheven. Zij creëren op de eerste plaats ‘awesome’ events en verkopen op de tweede plaats hun mierzoete drankje. Via de events komen zij in contact met mensen die anders hun product nooit zouden overwegen.

Ik vind het niet eenvoudig om in deze Corona tijd relevant te blijven, laat staan nieuwe initiatieven op te pakken.

Hét lockdown event voor jongeren

We zitten nu in een periode dat er veel onmogelijk en onduidelijk is. Onze partners uit de techniek sector kunnen moeilijk voorspellen wat de impact gaat zijn op hun personeelsbehoefte. Het idee dat de tekorten op middellange en lange termijn blijft bestaan overheerst. Dan is het belangrijk dat we het perspectief in de techniek onder de aandacht blijven brengen. Een kans daarin is Rabobank GameDay in een aangepaste vorm. We noemen het de ‘Lockdown edition’. Door Corona zitten jongeren veel thuis en dat is niet altijd gemakkelijk. Wij geven ze een escape in de vorm van verschillende locaties in Den Helder (en heel misschien in heel Noord Holland-Noord) waar zij gedurende de zomervakantie kunnen gamen, sporten en spelen met techniek. Met zeker 20 organisaties hebben we een modus gevonden wat wel kan binnen de geldende Corona regels. Dit brengt een enorme hoeveelheid positiviteit bij dit netwerk en maakt dat we snel kunnen schakelen.

BBL-leerplekken gezocht

Zo kregen wij een verzoek van Tetrix Techniekopleidingen. Zij hebben 15 BBL-leerlingen mechatronica en constructie die zij niet kunnen plaatsen. Het lijkt dat door Corona bedrijven niet weten of zij in september voldoende werk en opleidingscapaciteit hebben om stagiairs aan te nemen. In het meest ongunstige geval kunnen we deze leerlingen voor de sector verliezen. Vanuit Tech@Connect en Op Kop kunnen we ondersteunen. We gaan een promotiefilm maken om bedrijven nog eens de waarde van BBL-trajecten te laten zien en we zetten het netwerk in om deze leerlingen toch een plek te bieden. Daarnaast zoeken we ook nog naar een unieke en creatieve maatwerk oplossing. Maar dat moet een volgende blog worden.   

Ik vind het niet eenvoudig om in deze Corona tijd relevant te blijven, laat staan nieuwe initiatieven op te pakken. Het gaat met vallen en opstaan. Ik ben blij met een organisatie als Tetrix die met een concrete vraag komt. Dan doen we er ook alles aan om daar invulling aan te geven. Heb je een vraag, schroom dan ook niet…

Michael van Alderwegen – Programmamanager Tech@Connect