Als servicemanager ben je verantwoordelijk voor het serviceniveau in het hotel, de organisatie van de dagelijkse gang van zaken en planningen zoals roosters. Het beheren en up-to-date houden van het assortiment is ook een baan op zich. Je bent constant creatief bezig om het assortiment spannend te houden en je onderhandelt over prijzen met leveranciers. Ook houd je je bezig met personeelszaken. Denk aan opleidingen, trainingen, werving, selectie, urenadministratie en het begeleiden van stagiaires en leerlingen. Kevin heeft dan ook zijn leermeesterdiploma. “Op mijn dertiende begon ik door mijn zus in de horeca als afwasser. Op dat moment was mijn liefde voor de horeca direct aangewakkerd en stond ik na een jaar lekker op het terras te serveren. Ik ben de opleiding manager/ondernemer horeca gaan volgen en heb stages gelopen in Ierland en Antwerpen. Dat waren onwijs leerzame tijden. Op mijn negentiende ben ik bij Grand Hotel Opduin gestart als allround medewerker bediening. Ik kreeg de kans om mijn kennis te laten groeien door diverse cursussen te volgen en door hard werken ben ik nu servicemanager. Mijn functie zit vol diversiteit, uitdagingen en verantwoordelijkheden. Zo ga ik over het afdelingsresultaat en maak ik een budget voor het komende jaar. Ik voorspel op basis van bestaande gegevens wat we gaan omzetten en wat de kosten zijn. Dit helpt mij de uitgaven te bewaken die ik bijvoorbeeld heb bij inzet van personeel en inkoop. Wat mijn werk zo leuk maakt zijn lachende gasten, gelukkige medewerkers en zere benen. Het werk blijft uitdagend en er is altijd iets om over na te denken. Wie niet waagt, wie niet wint. Het leukste is als iedereen gemotiveerd een drukke dag in gaat. Je werkt nauw samen en niets is te gek. Gasten voelen deze sfeer en laten dit aan alle kanten merken. Mede hierdoor komen ze vaak terug en daardoor worden het vaste gasten. Ik weet hun naam, wat ze graag eten en drinken of absoluut niet willen. Dit is voor mij echt een droombaan!”
OPLEIDINGSNIVEAU BEROEP: HBO
DIT INTERVIEW IS GESCHREVEN VOOR HET BEROEPENMAGAZINE OP KOP, WAAR BEROEPEN ZIJN UITGELICHT TER INSPIRATIE VOOR DERDEJAARS LEERLINGEN VAN HET VOORTGEZET ONDERWIJS.