Voor werkgevers
Jouw favorieten
Je hebt nog geen favoriete vacatures of andere kansen toegevoegd aan jouw lijst. Bekijk de leerkansen of vacatures om ze toe te voegen.

Leren over techniek en natuurkunde tijdens de droneles

EEen hoog gezoem klinkt door de aula van het Regius College aan de Oranjelaan. Een handvol jongens staat met joysticks in hun handen, terwijl ze witte en groene drones besturen. Een enkeling heeft zelfs een VR-bril op, zodat ze vanuit het perspectief van de drone kunnen kijken en het apparaat zelfs nog nauwkeuriger kunnen besturen. Soms zeilt opeens een drone ongecontroleerd een kant op, en kan docent Bart van der Gulik maar net wegduiken om geen drone op z’n hoofd te krijgen. “Het besturen van een drone is ook verrassend lastig”, lacht hij.

Welkom bij de dronelessen op het Regius College. Tijdens de zogeheten maatwerklessen, voor de eerste drie lesjaren van vmbo-tl, krijgt een groepje jongeren les van Bart van der Gulik en Thomas Marcus. In het dagelijks leven respectievelijk natuur- en wiskundedocent en docent lichamelijke opvoeding. Maar sinds dit schooljaar ook drone-instructeurs voor hun leerlingen. “We weten dat er ontzettend veel vraag is naar mensen in de techniek, en we vroegen ons af hoe we die technische beroepen nou goed kunnen promoten en beter in beeld konden krijgen op school. Zo kwamen we op drone-onderwijs uit.”

Het was een ontploffing van gezoem

Van der Gulik zocht contact met Tech@Connect om het voor elkaar te krijgen. Projectleider Michael van Alderwegen bracht de docent in contact met Drone Class, waarna het project begin dit jaar kon beginnen. “Leerlingen kunnen zich inschrijven voor de maatwerklessen. Er was zoveel animo, dat er binnen een paar minuten al voldoende aanmeldingen waren.” En veel van die eerste leerlingen, doen ook de tweede lesreeks mee. “De eerste paar keer ging het echt nog wel om het temperen van het enthousiasme. Het was een ontploffing van gezoem”, lacht Van der Gulik. Inmiddels zijn de leerlingen nog altijd enthousiast, maar weten de docenten het goed in banen te leiden.

Naast het vliegen met de drones, dat dus nog best wat oefening vraagt, leren de scholieren meer. Zo moeten ze de witte racedrones zelf in elkaar zetten en ze programmeren. “De droge theoretische vakken komen dan in de praktijk daarin terug”, legt Van der Gulik uit. “Zo moeten ze nadenken over het balanceren van de drones. Dat zijn bijvoorbeeld allemaal natuurkundige vragen.” 

Weer eens wat anders dan bollen pellen

Ook leren ze vliegen met een professionele filmdrone: “Daar komt wel iets meer bij kijken. Die weegt 1 kilo en kan tot zeventig kilometer per uur vliegen. Daar leren ze mee dat ze rekening moeten houden met de afstand tot bijvoorbeeld mensen en gebouwen. En er moet een vliegplan voor gemaakt worden.” Het idee is ook dat de leerlingen uiteindelijk makkelijker hun dronecertificaat kunnen halen: “Leuk voor een bijbaan”, ziet Van der Gulik. “Weer eens wat anders dan bollen pellen.”

Droge theoretische lessen komen nu terug in de praktijk.

Daarnaast zit er een loopbaanoriëntatieprogramma aan vast, waarbij de leerlingen erachter moeten komen welke bedrijven gebruikmaken van drones en waar ze de apparatuur voor inzetten. “In het oorspronkelijke programma zit ook een bedrijfsbezoek, maar dat gaat nu wat moeilijker door de coronamaatregelen.” Ook willen de docenten nog een link leggen met andere vakken: “Wat is bijvoorbeeld het economische of maatschappelijke effect als we meer drones inzetten op het werk? Verdwijnen er banen, of komen er meer banen bij?”

In de nabije toekomst hopen de docenten met andere scholen in de regio “battles” te kunnen houden, in samenwerking met Tech@Connect. Dan kunnen de leerlingen met racedrones de strijd met elkaar aangaan.

De leerlingen gaan enorm op in de lessen, terwijl ze die aan het einde van hun lesdag krijgen. “Ze zijn soms zelfs zo enthousiast, dat we ze naar huis moeten sturen. We moeten ze eraan herinneren dat wij ook nog naar huis willen”, zegt Van der Gulik. 

Deze drones zijn net even anders

Dat de deelnemers enthousiast zijn, blijkt uit het verhaal van de veertienjarige Tim. Hij is speciaal voor deze les naar school gekomen. “Ik hoefde vandaag verder niet naar school, maar ik wilde toch graag meedoen.” Hij had thuis al meerdere drones en stelt dat hij in het begin qua vliegkunsten zeker voorliep op anderen. Toch merkt hij met z’n klasgenoten Melvin (14) en Kaj (13) dat deze drones op school net even anders zijn dan die van henzelf. Kaj: “Deze drones zijn heel gaaf om mee te racen. Ze hebben een veel beter reactievermogen.”

Melvin twijfelt net als Kaj en Tim of hij echt dronepiloot zou willen worden: “Dat hoeft niet per se”, zegt hij. “Maar ik vind de lessen wel echt heel erg leuk.” De jongens zouden het liefst zelf een professionele drone willen hebben. Kaj: “Ik zou de nieuwste DJI wel willen hebben, die gaat tot wel 140 kilometer per uur!” Melvin en Tim kijken net zo verlekkerd als Kaj. Dat lijkt ze wel wat, hoewel ze zich nog wel even afvragen hoe ze dat gaan regelen met geld. Een van de drie bedenkt dan: “Misschien kan ik m’n vader vragen…”

De leerlingen van het Regius volgen? Dat kan via www.projectdrones-regius.nl

Benieuwd naar alle kansen in de Kop? Bekijk de KansenKaart
Op zoek naar meer studenten? Of goed personeel? Op Kop helpt.
Met een gratis profiel weet je zeker dat jouw organisatie gezien wordt.
Maak gratis een profiel aan
Op Kop is helaas niet geoptimaliseerd voor Internet Explorer
Dit is de browser waarmee je deze website bezoekt. Dit kan er toe leiden dat de website niet helemaal naar behoren werkt. We adviseren je daarom om een andere browser zoals Chrome of Firefox te gebruiken.