De coronacrisis klopte heel vroeg aan de deur van Brutel. ,,In januari 2020 waren we al plotseling de helft van onze omzet kwijt. Onze grootste klant zat namelijk in China. Hij trok al zijn opdrachten terug. In maart verdween de tweede helft van onze omzet, toen Europa volgde met een lockdown. Ons werk werd onmogelijk. Grote fabrikanten vanuit de hele wereld en overheidsambtenaren vanuit bijvoorbeeld China en Amerika komen hier in Nederland controleren of wij werken volgens de regels van hun nationale wetgeving. Zij konden niet meer naar ons lab reizen en ons testschip kon niet varen.’’
Analyse van ballastwater op zeeschepen
In het kort gezegd, biedt MEA-NL (Marine Eco Analytics) rederijen over de hele wereld testfaciliteiten voor analyse van ballastwater en certificering van filtersystemen op schepen. Jaarlijks wordt er door grote zeeschepen ongeveer 10 miljard ton ballastwater over de wereld getransporteerd. Ter illustratie: in de haven van Rotterdam wordt jaarlijks door de zeescheepvaart ballastwater geloosd gelijk aan 20.000 olympische zwembaden en een hoeveelheid water ingenomen gelijk aan 44.000 van diezelfde baden. In dit water liften onbedoeld allerlei microben, vissen en zeedieren mee. De invasie van deze vreemde organismen in zee- en kustwateren wordt gerekend tot en van de grootste bedreigingen voor het zeemilieu. Sinds 2017 moeten zeeschepen verplicht een installatie aan boord hebben om ballastwater te zuiveren van uitheemse organismen. Die installaties moeten worden getest en goedgekeurd. Dat gebeurt onder ander in Den Oever. “Wij zijn wereldwijd een van de belangrijkste onafhankelijke testbedrijven op het gebied van ballastwater management voor zeeschepen”, vertelt Brutel.
Veel tegenslagen
Het leek Brutel begin 2020 dan ook voor de wind te gaan. Er was een nieuw testschip besteld en het bedrijf was dringend op zoek naar nieuwe mensen vanwege snelle groei. ,,Hoe anders is het nu een jaar later’’, blikt de ondernemer terug. ,,We hebben zes mensen moeten laten gaan, de nieuwe varende testfaciliteit is afbesteld en financieel is er nauwelijks nog lucht. Door omstandigheden en regels waar we geen enkele invloed op hebben en die steeds weer veranderen.’’ Een volgende tegenslag was de uitstel van nieuwe regelgeving door de Verenigde Naties, dat verantwoordelijk is voor internationale regels voor de scheepvaart op zee. ,,Die wetgeving moet ervoor zorgen dat er wereldwijd meer getest gaat worden op schepen. De nieuwe regels zouden in 2021 ingaan. Dat was voor ons echt het lichtpunt aan het einde van de tunnel. Nu is door alle coronamaatregelen de invoering uitgesteld tot 2022 en moeten we opnieuw schakelen om te zien hoe we die vertraging opvangen.’’ Toch is Brutel niet een type om bij de pakken neer te gaan zitten.