Voor werkgevers
Jouw favorieten
Je hebt nog geen favoriete vacatures of andere kansen toegevoegd aan jouw lijst. Bekijk de leerkansen of vacatures om ze toe te voegen.

‘Nieuwe ogen zien nieuwe oplossingen’

‘Kijk’, wijst Marco Coesel, directeur van Variopool, trots naar een Nederlandse vlag in zijn kantoor. ‘Over het hoe en waarom deze vlag hier nu hangt, kan ik niet al te veel zeggen, maar dit is misschien wel de bekendste driekleur van ons land.’

We gaan terug naar de Olympische Spelen van 2000 in het Australische Sydney. Terwijl Pieter van den Hoogenband en Inge de Bruijn in het zwembad van het Sydney International Aquatic Centre de ene na de andere gouden race zwemmen, heeft het Olympisch succes nóg een gouden Nederlands randje. De twee topatleten zwemmen namelijk in een ‘thuisbad’ naar wereldfaam.

De beweegbare zwembadbodems van Variopool uit Oudkarspel kom je overal tegen. Van de allerkleinsten die net leren zwemmen in het dorpszwembad tot topatleten die voor het oog van de hele wereld historie schrijven, de kans is groot dat dit gebeurt met behulp van een product van Langedijker bodem. ‘Het idee ontstond oorspronkelijk in 1962’, vertelt Coesel, directeur van Variopool.

‘Een zwemschool in Wieringerwerf ontwierp een houten vlonder met een lier, waarmee de bodem van het bad afgesteld kon worden op de kinderen die op dat moment zwemles kregen. Dit was eigenlijk de eerste versie van het multifunctionele zwembad, zoals we het nu kennen.'

Ooit een goed idee, nu de wereldwijde standaard

Inmiddels heeft hout plaatsgemaakt voor polyester, is de techniek sterk verbeterd en zijn de mogelijkheden vrijwel eindeloos. Het doel is al die jaren onveranderd gebleven: één zwembad, voor álle doelgroepen. ‘Een beweegbare bodem maakt een zwembad multifunctioneel en kostenbesparend. Je hebt minder water nodig en kunt het bad tegelijkertijd voor méér doeleinden gebruiken. De gemiddelde terugverdientijd van een Variopool-bodem is zes jaar, terwijl het product zo’n dertig jaar meegaat. Ooit een goed idee, nu de wereldwijde standaard. Dat is altijd mijn doel geweest, vanaf dag één.

In het diepe

‘Ik geloofde heilig in de beweegbare zwembadbodem. ‘Dit moet de wereld weten!’, was mijn gevoel. Ik had meteen door dat we met dit product een ingrijpende verandering teweeg konden brengen.’ Nu reist Coesel de wereld rond, zit hij om tafel met de grootste sportbonden en nemen jong en oud in vrijwel elke Nederlandse gemeente een duik in een bad met een Variopool-bodem.

De passie waarmee hij over het product praat en zijn niet-aflatende drang om te vernieuwen, werken aanstekelijk. Het bedrijf springt maar wat graag in het diepe op zoek naar nieuwe, innovatieve ontwikkelingen. De belangrijkste boodschap voor aanstormend techniektalent? Durf anders te denken. ‘We hebben de jeugd nodig. De denkwijze van mijn generatie is achterhaald. ‘Vroeger was alles beter’, die vlieger gaat al lang niet meer op. Jongeren zijn veel verder dan ik, in denkwijzen en in de omgang met techniek. Ik moedig de jeugd aan werk te maken van hun interesses en de stoute schoenen aan te trekken. Het maakt niet uit hoe jong je bent of wat je wilt bereiken. Als jij je op een specifieke job of doel wilt focussen, doe het dan gewoon. Heb je een goed idee? Maak het! Hoe maakt niet uit, met techniek als basis kun je echt alles. En het leuke is dat je met hetgeen jij kunt een innovatieve oplossing ontwikkelt, waar iedereen van profiteert en plezier van heeft.’

Laat maar zien hoe het beter en slimmer kan

‘Een goed product is nooit af. Binnen Variopool vind ik het belangrijk dat iedereen deelgenoot is van de groei en ontwikkeling van het bedrijf. Hoe jong of onervaren iemand ook is. Van stagiair tot manager, iedereen wordt gehoord en krijgt de kans te laten zien dat het beter en slimmer kan. Welke ontwikkeling je ook doormaakt, welke interesses je ook hebt en in welke fase van je leven of carrière je ook zit, we vinden een plek die bij jou en jouw ambitie past. Zelfs als deze rol ‘officieel’ nog niet bestaat. We denken niet in hokjes en plaatsen daar ook niemand in. Niet wie je bent, maar wat je kent, dat telt voor mij. Je krijgt de ruimte jouw kracht en interesse te benutten, vergroten en versterken. Want als er iets is dat ik geleerd heb, is dat nieuwe ogen nieuwe oplossingen zien.’


Op zoek naar meer studenten? Of goed personeel? Op Kop helpt.
Met een gratis profiel weet je zeker dat jouw organisatie gezien wordt.
Maak gratis een profiel aan