GORTER LUIKEN – Strategie of puur toeval?
Slimme handelsgeest en een flink portie lef staan aan de basis van Gorter Luiken. Wat ooit begon met een idee op een zolderkamer, is uitgegroeid tot een gerenommeerd internationaal bedrijf dat op dit moment in Schagen een eigen assemblage fabriek bouwt. Aan het woord Sacha Beers, de huidige eigenaar die samen met operationeel directeur Hjalmar Korthouwer aan het roer staat van Gorter Group B.V.
“Ruim 25 jaar geleden ontdekte de toenmalige directeur een product uit Amerika. Het dakluik. Uiteraard niet nieuw in Europa, maar hier werden dergelijke luiken slechts als bijproduct in timmerfabrieken gemaakt. In Amerika deden ze dat anders. Daar produceerden ze een kwalitatief zeer hoogstaand product in op zichzelf staande fabrieken.”
De luiken werden uit America geïmporteerd en voorgesteld aan de Nederlandse en later Europese bouwwereld. Gorter bouwproducten werd Gorter dakluiken. “In die tijd leerden we ongelooflijk veel. Over de markt en de wensen van die markt, maar ook over ons product en hoe het nog beter zou kunnen. We besloten zelf in Europa dakluiken te gaan ontwikkelen en produceren. Immers, wat de Amerikanen kunnen, kunnen wij ook. En zelfs nog veel beter.”